Saturday 11 February 2012

Wanita Syria dirogol! Kejam!


sebahagian daripada revolusi


    Telah kita sedia maklum bahawa, hari demi hari, penderitaan abang, adik dan kakak kita di Syria makin melampau dan mencabar hati kita jika kita adalah seorang yang inkuiri terhadap mereka. Pembunuhan dan penyeksaan menjadi satu kemestian terhadap rakyat Syria yang diperlakukan oleh kerajaan Syria di bawah pimpinan Basyar Asad laknatullah. Perkara ini amat menuntut kita  di seluruh dunia yang terdiri daripada ulama, ahli fikir, saintis, doctor, media-media yang benar serta seluruh individu yang mempunyai jasad yang bernama muslim seperti mereka untuk mencelik dengan apa sebenarnya sudah berlaku di sana. Sabda Rasulullah S.a.w:

روى مسلم في صحيحه عَن النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ رضي الله عنه قال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: الْمُسْلِمُونَ 
كَرَجُلٍ وَاحِدٍ، إِنْ اشْتَكَى عَيْنُهُ اشْتَكَى كُلُّهُ، وَإِنْ اشْتَكَى رَأْسُهُ اشْتَكَى كُلُّهُ.

Maksudnya:’Seluruh orang muslim itu adalah seperti seorang lelaki yang mempunyai jasad yang satu. Jika ia menderita sakit mata, maka menderitalah seluruh badannya. Jika ia menderita sakit kepala, maka sakitlah seluruh badannya’

    Penderitaan, jeritan, kesedihan, serta kempen pembunuhan beramai-ramai, sedang mengharungi rakyat Syria sekarang ini. Pembunuhan berlaku di setiap tempat sehingga diaggap tiada pengecualian pun daripada pembunuhan. Maknanya, dianggap seluruh tempat sedang berlaku pembunuhan, disebabkan banyak sangat yang berlaku! Darah suci saudara-mara kita telah mengalir dengan banyak, luka dahsyat yang tidak pernah dilihat, kecacatan anggota, semua ini berlaku terhadap saudara-mara kita di Syria. Saya ingin mengongsikan sedikit daripada beberapa fakta yang didapati daripada beberapa sumber terhadap kerajaan mereka yang kejam ini:

1) Dalam masa 42 hari telah mati seramai 40 000 orang rakyat Syria. Ini begitu kejam.

2) 39000 orang Syria telah cedera. Mereka TIDAK dirawat dan dibiarkan sahaja.

3) Bunuh 19 orang doktor Syria di hospital dan 40 orang pesakit Syria di hospital.

4) 9000 tahanan ditahan.

5) 413 orang telah syahid di dalam penjara.

6) Wanita2 diculik dan dibawa ke tempat yang tak diketahui. Wanita-wanita ini DIROGOL di hadapan abang2, ayah, anak2 dan ahli keluarga mereka. Sebelum dirogol, mereka digari terlebih dahulu.

7) Seorang ukhti, bernama Zainab Al-Husni. Beliau telah ditangkap dan dia mahu diperkosa oleh tentera yang menangkapnya. Tetapi beliau melawan. Lantas beliau dibunuh dan telah dipotong 4 KERAT. Anggota badan yang di kerat itu dimasukkan ke dalam plastik, lalu dicampakkan ke hadapan keluarga beliau. INI SERIUS KEJAM!

8 ) Mengucapkan takbir merupakan sesuatu yang tidak disukai.

9) Menyuruh tukar La ilahaillah kepada La ilah illah Basyar Asad. MasyaAllah, begitu sesat sekali!

    Di sini, saya ingin berkongsi sedikit luahan rakyat-rakyat Syria yang menderita: ‘..di manakah pembebas di dunia ini? Di mankah manusia yang menegakkan Deen Allah? Di manakah kamu wahai orang-orang arab? Di manakah kamu wahai orang-orang muslimin? Kami mahukan kalian menjadi seperti ambulans. Bila orang islam meminta pertolongan, kalian akan terus bergegas menyelamatkan kami..’ Itulah jeritan mereka yang menyeru kita sebagai orang yang seakidah dengan mereka supaya kita membantu mereka. Kita kena ambil berat bahawa, mereka itu adalah saudara kita. Memang kita pernah dengar kata-kata ini. Tapi, untuk kali ini, marilah sama-sama kita menganggap seruan mereka ini adalah seprti seruan keluarga kita yang memerlukan pertolongan. Anggaplah ibu bapa kita yang menyeru kita seperti itu, anggaplah abang-abang kita yang menjerit, anggaplah kakak-kakak dan adik-adik kita diperlakukan sedemikian. Apakah yang anda akan rasa? Saya yakin, anda akan bersungguh-sungguh untuk menentang mereka. Jadi, perasaan yang sedemikianlah yang perlu kita rasai dan hayati serta bergerak dan bertindak untuk menegakkan kebenaran yang hakiki. Akhir sekali, saya ingin menyampaikan sabda Nabi Muhammad S.a.w:

روى أبو داود عن جَابِر بْن عَبْدِ اللَّهِ وَأَبي طَلْحَةَ بْن سَهْلٍ الأنْصَارِيَّ قالا: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا مِنْ امْرِئٍ يَخْذُلُ امْرَأً مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ تُنْتَهَكُ فِيهِ حُرْمَتُهُ وَيُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ، إِلا خَذَلَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ فِيهِ نُصْرَتَهُ. وَمَا مِنْ امْرِئٍ يَنْصُرُ مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ يُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ وَيُنْتَهَكُ فِيهِ مِنْ حُرْمَتِهِ، إِلا نَصَرَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ نُصْرَتَهُ

Maksudnya:'Tidaklah seseorang menghinakan seorang Muslim pada suatu sisi yang (biasanya) menjadi sasaran direndahkannya kehormatannya dan dicelanya harga dirinya, melainkan Allah akan menghinakannya pada suatu tempat yang dia menginginkan pertolonganNya. Dan tidaklah seseorang menolong seorang Muslim pada suatu sisi yang harga dirinya dicela dan kehormatannya direndahkan, melainkan Allah akan menolongnya pada tempat yang dia menginginkan pertolonganNya'." (Dhaif: Diriwayatkan oleh Ahmad 4/30; al-Bukhari at-Tarikh 1/347; Abu Dawud, Kitab al-Adab, Bab Man Radda an Muslim Ghibatan, 2/687, no. 4884; ath-Thabrani dalam al-Mu'jam al-Ausath, no. 8637; Abu Nu'aim dalam al-Hilyah 8/189; dan al-Baihaqi dalam asy-Syu'ab, no. 7632: dari jalur al-Laits bin Sa'ad, Yahya bin Sulaim bin Zaid telah mence-ritakan kepadaku, dia mendengar Ismail bin Basyir, saya mendengar Jabir bin Abdullah dan Abu Thalhah al-Anshari dengan hadits tersebut)

    Sekian ini sahaja yang mampu untuk saya coretkan. Saya memohon supaya kita menghulurkan doa serta bantuan kepada mereka kerana ini adalah tuntutan Nabi S.a.w. dalam mafhum hadisnya:

‏أطعموا الجائع وعودوا المريض وفكوا ‏ ‏العاني ‏

Maksudnya: ‘..berilah makan kepada orang yang lapar, dan ziarahilah orang yang sakit serta bantulah orang yang memerlukan pertolongan..’

Hadis ini berada di tahap hadis marfu’. Marfu’ ialah, sandaran sanadnya sampai kepada Rasulullah.

    Beberapa kepingan gambar saudara-mara kita di Syria yang menggerakkan hati kita untuk menadah tangan serta berdoa. Pandanglah dengan mata keimanan.

Sedih melihat adik ini

Korban di Lattakia, Syiria pada 28-1-2012. Bayi ini terbunuh bersama 3 bayi yang lain. Mereka sengaja ditembak oleh samseng Bashar Al-Asad dengan memanjat bumbung rumah ibu bapa mereka dan melepaskan tembakan ke arah bayi-bayi ini.

Para Syuhada yang dijanjikan syurga
saya tidak boleh bayangkan jika mayat ini adalah ayah saya
Apakah dosa budak kecil ini?
Sebahagian daripada Athfal As-yuhada'.(kanak-kanak syahid)
Syurga telah menanti adik ini.

1 comment:

  1. Semoga semangat dakwah dan tarbiyah meresap ke dalam jiwa kita. agar kita sentiasa bersedia untuk memikul beban jihad... mereka telah berjuang dan sedang berjuang.

    ReplyDelete

Powered By Blogger