Saturday 28 January 2012

SEJARAH ANDALUSIA


Masjid Cordova

Andalus pada era kini ialah Sepanyol atau juga terkenal dengan Portugal dan juga dinamakan Semenanjung Iberia. Keluasannya telah mencecah hampir 600ribu kilometer iaitu kurang 2/3 daripada Mesir.
 Para pembaca sekalian, saya ingin maklumkan di sini bahawa sesungguhnya, Andalus itu mempunyai banyak peristiwa yang tersembunyi yang mesti kita ketahui. Mungkin peristiwa Andalus yang anda akan baca sebentar lagi tidak terdapat pada bahan bacaan yang lain. Wallahua’lam.
 Apa yang saya ingin tekankan pada para pembaca sekalian adalah berkenaan dengan peristiwa Pulau Barbados. Peristiwa pulau ini merupakan di antara peristiwa yang sangat penting dalam sejarah peperangan islam. Mengikut para pengkaji sejarah, ia sebenarnya menyerupai peristiwa Yarmouk dan Qadisiyah.
 Sebenarnya, ramai lagi yang tidak mengetahui sejarah Pulau Barbados dari mulanya. Sebagai orang yang menitikberatkan sejarah, mereka hendaklah mengkaji, adakah peristiwa pembakaran bahtera yang dikatakan telah berlaku pada zaman Thoriq Bin Ziyad benar atau ia hanya semata-mata rekaan? Ramai yang tidak jelas dengan kenyataannya. Bagaimana ia telah berlaku? Jika dikatakan ia tidak berlaku, kenapa tersebar kepada orang ramai?
 Selain itu, kita juga mestilah mengenali siapakah Abdur Rahman Ad-Dakhil Rahimahullah? Saya pernah memetik daripada para sejarawan yang menyatakan tentang Abdur Rahman Ad-Dakhil. Mereka menyatakan bahawa: ’tanpa Abdur Rahman Ad-Dakhil, maka agama islam tidak akan berkembang dengan pesat di Andalus’. MasyaAllah! Kita juga mestilah mengenali juga siapakah Abdur Rahman An-Nasir yg merupakan seorang raja yang hebat di Eropah ketika beberapa kurun yang lalu. Kita juga mestilah mengkaji, bagaimana beliau mampu memerintah dengan baik? Begitu juga dengan Yusof Bin Tashfen, kita hendaklah mengenali beliau juga dan ramai lagi pemimpin-pemimpin yang hebat pada zaman itu.
 Jika anda masih bersama saya, saya ingin bertanya, pernahkah anda mendengar berkaitan dengan Masjid Cordoba? Tahukah anda bahawa, masjid ini adalah di antara masjid yang terbesar dan teragung di dunia pada zaman itu? Tetapi, bagaimana ia telah diubah kepada gereja!!!??? Sehingga ke hari ini pula tu!! Lamanya…..
 Satu masjid lagi adalah, Masjid Ishlibiyyah pada asalnya dan ditukar kepada Seville. Sekarang ini, tempat ini dinamakan Bandar Seville,Sepanyol. Ia merupakan bandar ke-4 terbesar di Sepanyol dan juga merupakan Pusat Pentadbiran Wilayah Autonomi Andalusia.
 Sebenarnya, banyak lagi tempat yang cantik dan bersejarah di Sepanyol ini, antaranya, Universiti Cordova, Pustaka Umaiyah, Istana Zahra dan juga bandar Zahra. Kita sewajarnya tidaklah hanya sekadar membaca sejarah umum sahaja, sebaliknya kita mesti mengambil tahu juga sejarah yang jarang dinyatakan seperti, Istana Al-Hambra(istana merah) yang dahulunya merupakan sebuah masjid, istana dan kompleks kota silam kerajaan Moor Granada di Selatan Sepanyol dan juga merupakan tempat tinggal raja-raja islam Granada dan mahkamah mereka. Tetapi sekarang, menjadi sebuah visited bagi orang-orang islam dan juga bukan islam serta merupakan muzium yang mempamerkan kecantikan gaya senibina islam.Hmmmmm. Selain itu, jangan pula kita abaikan tempat-tempat yang ‘kekal’ iaitu yang telah menjadi grafik dan juga meninggalkan kesan runtuhan. Kenapa? Kerana ia mesti mengandungi sejarahnya yang tersendiri. Sebagai contoh, pernahkah kita melihat runtuhan ataupun tinggalan ‘Reef’, iaitu pondok yang telah ditinggalkan oleh nenek-moyang kita? Saya yakin, pasti terdapat sejarahnya yang tersembunyi selain daripada sejarah pondok itu sendiri. Jika anda ingin tahu, maka bertanyalah kepada orang yang tahu. Islam pun telah mengajar kita bagaimana nak menambah pengetahuan. Dalam Al-Quran Allah berfirman;
{فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [النحل: 43]
Bermaksud: ‘’Maka bertanyalah kepada orang yang berilmu, jika kamu tidak mengetahui (sesuatu perkara)’’
 Akhir sekali, saya ingin menembak kepada anda semua beberapa soalan untuk kita fikir sejenak..
 Berbalik kepada peristiwa pepeangan Andalus,  bagaimanakah Andalusia jatuh? Apakah fakor-faktor kejatuhannya? Kemudian, bagaimana dan dimanakah pancaran matahari islam selepas kejatuhan Andalus? Bagaimanakah matahari ini boleh terbenam? Dimanakah pemimpin yang hebat seperti mereka yang telah disebutkan. Ingatkah anda pada tragedi Valensia? Bagaimana boleh terjadi sehingga seramai 60ribu umat islam di bunuh dalam masa satu hari? Kemudian, apakah peristiwa tragedi Barbushhtar dan apakah tragedi Ubbazah? Semua peristiwa ini tidak perlulah untuk saya menjelaskannya, sebaliknya anda perlu berfikir, Bagaimana semua ini boleh berlaku? Apakah kelemahan kita sebagai umat islam? Wallahua’lam.

Sedikit gambar-gambar mengenai Andalus:


Peta Pulau Barbados dalam Bahasa Inggeris
Peta Pulau Barbados dalam Bahasa Arab

 Bandar Seville

Bandar Zahara, Sepanyol

Ini dikatakan Masjid Seville

 Istana Hamra'

Ini juga merupakan Istana Hamra' atau Hambra


No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger