Sunday 29 January 2012

Berkat Zaitun

Minyak zaitun yang siap dibotolkan
 Pada 21 April 1997, tercatat di dalam sejarah buat kali pertamanya yang menyatakan, seramai 16 orang daripada pakar-pakar perubatan sedunia telah berkumpul di bandar Rom untuk mereka mengkaji, apakah rahsia-rahsia yang terdapat pada minyak zaitun?
 Setelah diteroka, mereka menyatakan bahawa, minyak zaitun mampu untuk menghindar penyakit jantung, kolestrol, tekanan darah tinggi, kencing manis, dan obesiti. Ia juga mampu untuk melindungi daripada kanser-kanser. Sehingga ke hari ini, dikatakan, makin banyak pakar-pakar perubatan menemui rahsia-rahsia minyak zaitun yang datang dari pokok yang berkat ini. Rasulullah bersabda dalam (صحيح الجامع الصغير), hadis nombor 4498:
"كلوا الزيت وادهنوا به، فإنه من شجرة مباركة"
Maksud:’’makanlah Zaitun dan lumurlah dengannya, maka sesungguhnya ia adalah daripada pohon yang berkat’’
 Begitulah, bagaimana ia tidak boleh tergolong dalam pohon yang berkat, sedangkan Allah pun telah bersumpah dengannya:
{ وَالتِّينِ وَالزَّيْتُون*وَطُورِ سِينِينَ} [التين: 1، 2]
 Sejarawan islam, Dr. Raghib As-Sarjani menyatakan bahawa, minyak zaitun ini merupakan hadiah daripada langit kepada manusia. Ia juga merupakan musuh kepada kolestrol yang akan membunuh mana-mana kolestrol yang terdapat di dalam badan manusia.

 Minyak zaitun dan kolestrol
 Tahukah anda bahawa, penduduk-penduduk Pulau Crete merupakan penduduk terendah di dunia yang menghadapi penyakit jantung, dan kebanyakan mereka membiasakan diri dengan makanan-makanan yang berminyak dan berlemak yang mengandungi minyak zaitun? Saya ingin tekankan bahawa, minyak zaitun ini telah membuktikan ia akan mengurangkan kadar kolestrol yang bahaya dalam darah dan juga mampu untuk menghindar daripada penyakit jantung.

Minyak zaitun dan kanser-kanser
Minyak zaitun sendiri seperti yang kita tahu, ia mampu untuk menghindar dari pelbagai penyakit kanser. Antaranya ialah, kanser payu dara, kanser rahim, kanser perut, kanser usus, Melanoma(kanser kulit), ulser(penyakit dalam perut) dan banyak lagi. Selainnya, ia juga bagus bagi penyusuan ibu yang melahirkan anak dan yang paling penting sekali, ia mampu untuk membunuh musuh di kepala kita, iaitu kutu.

Sebahagian daripada langkah-langkah pencegahan kutu:
1)Sapu minyak zaitun di kepala dan pakaikan ‘shower cap’ di kepala sebelum tidur.
2)Sikatkan rambut dengan sikat khas yang diperbuat daripada logam sebelum membersihkan kepala daripada minyak zaitun pada keesokannya.
3)Pastikan tiada kutu di sekitar kulit kepala.
4)Pastikan juga kulit kepala bebas daripada telur kutu.
Selepas itu, insyaAllah, sedikit demi sedikit ianya akan hilang.
Sebenarnya, masih banyak lagi khasiat-khasiat pada buah zaitun atau minyaknya ini, cuma mereka masih belum menemuinya lagi. Benarlah apa yang disabdakan oleh Rasulullah seperti hadis di atas bahawa, setiap perkara yang berkat itu pasti terdapat banyak kelebihan. Allahuakbar!

1 comment:

  1. AMIGOS, QUERO PARABENIZA-LOS PELO BLOG. ATRAVES DESTE BLOG FICAMOS CONHECENDO MELHOR O SEU PAIS.ABRACOS DO BRASIL.

    ReplyDelete

Powered By Blogger