Friday 27 January 2012

Al-FATEH YANG DIKAGUMI


 Sultan Muhammad II atau dikenali dengan Sultan Muhammad Al-Fateh dilahirkan pada tahun 1428M atau 833H(tarikh islam) Nama penuhnya ialah Sultan Muhammad II Bin Murad II. Beliau merupakan Sultan yang ke-7 dalam senarai sultan Uthmaniyah. Beliau digelar sebagai Fateh dan Abu Khairat(sebaik-baik pemimpin) Pemerintahannya telah bertahan selama 30 tahun (1451M-1481M).
     Sultan Muhammad II(Fateh) telah memerintah Kerajaan Uthmaniyah sejurus selepas kemangkatan ayahandanya iaitu pada 18 Febuari 1451M atau dalam bulan islam pada tahun 855H. Sebelum saya meneruskankan dengan lebih lanjut, saya ingin memohon keizinan kepada para pembaca untuk saya bertanya beberapa soalan. Pada umur 20 tahun, apa yang telah anda semua lakukan? Bagi yang muda sedikit, apakah yang anda semua akan lakukan pada usia yang begitu muda dan tampan ini?(fikirlah sejenak) untuk pengetahuan para pembaca sekalian, sebenarnya umur beginilah kita akan terus mencuba banyak perkara. Tapi, bagi Sultan Muhammad Fateh, ketika umur 20 tahun, beliau juga telah mencuba banyak perkara, tetapi, bukan sekadar mencuba, bahkan terus menghadapi semuanya. Pada ketika ini, beliau telah ataupun sedang mengkaji peribadi dan sifat musuh mereka iaitu Tentera Byzantine, Kostantinopel. Menurut kajian beliau, penduduk atau Tentera Byzantine berdasarkan kepercayaan mereka, jika berlakunya gerhana dan pada masa yang sama ada pula suatu puak yang hampir menakluknya (Kostantinopel), maka empayar mereka akan mengalami keruntuhan. Apa yang menariknya, ketika Tentera Uthmaniyah sudah hampir untuk menawan Kostantinopel, pada ketika itulah dikatakan telah berlakunya gerhana. Tentera Byzantine terus mengalami tekanan yang amat dahsyat. Begitu bijaknya Sultan Muhammad Fateh ni kan? Beliau memang telah menjangka akan berlakunya gerhana, dan berjuang pada ketika itu yang menyebabkan mereka tertekan dan takut. Ini membuktikan bahawa, Sultan Muhammad Fateh juga amat bijak mengenai Ilmu Psycology.
     Seperti yang telah saya nyatakan di atas, bahawa Sultan Muhammad Fateh juga telah memerintah Kerajaan Uthmaniyah dalam umur yang begitu muda iaitu 22 tahun! Ahli-ahli sejarah menyatakan bahawa sesungguhnya, beliau mempunyai banyak keistimewaan, antaranya peribadi yang unik. Bagaimana? Dalam satu peristiwa pemilihan tentera, beliau adalah yang terbaik dari segi kekuatan Ruhi(dalaman). Semenjak baligh, beliau tidak pernah meninggalkan solat tahajjud, solat wajib, dan solat rawatib. Kita???
     Sultan Muhammad Al-Fateh juga sangat cenderung mengkaji buku-buku sejarah. Beliau juga mempunyai pengetahuan mengenai ilmu-ilmu Syariah Islamiyah dan suka mengajarkannya ataupun menyampaikannya kepada orang lain. Selain itu, beliau juga mahir dalam 6 hingga 7 bahasa seperti, Bahasa Turki, Greek, Hebrew, Arab, Parsi, Latin, ketika umur 21 tahun!!

Sedikit sejarah pembukaan Kostantinopel

    Sebelum Zaman Uthmaniyah, orang islam telah mencuba beberapa kali untuk menawan Kostantinopel. Ini adalah disebabkan mereka amat menitik beratkan dengan apa yang disabdakan oleh baginda s.a.w. Para sahabat sendiri sebenarnya, telah pun berlumba-lumba untuk menawan Kostantinopel. Tetapi, semuanya gagal untuk menawannya. Dalam satu hadis ada menyebut;
          Para Sahabat bertanya kepada Rasulullah, ‘’Bandar manakah yang akan dibuka dahulu wahai Rasulullah, Kostantinopel atau Rom?’’ Maka Rasulullah bersabda; ‘’Bandar Harqal(Hercules) akan dibuka dahulu iaitu Kostantinopel.
    Seorang Sahabat Rasullullah S.A.W, Abu Ayub Al Ansari pernah mengikuti ekspidisi perang menentang tentera Rom di Constantinople ketika di zaman kerajaan Bani Umaiyyah. Beliau ingin jasadnya dikuburkan di tembok Constantinople dan ketika ditanya mengapa beliau ingin dikuburkan ditembok tersebut, beliau berkata kepada panglima Bani Umaiyah: "Aku mendengar baginda Rasulullah S.A.W mengatakan seorang lelaki soleh akan dikuburkan di bawah tembok tersebut & aku juga ingin mendengar derapan tapak kaki kuda yang membawa sebaik-baik raja yang mana dia akan memimpin sebaik-baik tentera seperti yang telah diisyaratkan oleh baginda." MasyaAllah... Menitis air mata ini… .
    Kesimpulannya, saya ingin para pembaca sekalian dapat mengambil iktibar dari hadis Rasulullah yang berbunyi;

Diriwayatkan dalam Musnad Imam Ahmad Ibn Hambal dalam hadis nombor 18189;

            حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي شَيْبَةَ، وَسَمِعْتُهُ أَنَا مِنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي شَيْبَةَ، قَالَ حَدّثَنَا زَيْدُ بْنُ الْحُبَابِ، قَالَ حَدَّثَنِي الْوَلِيدُ بْنُ الْمُغِيرَةِ الْمَعَافِرِيُّ، قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بِشْرٍ الْخَثْعَمِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ  يَقُولُ: لَتُفْتَحَنَّ الْقُسْطَنْطِينِيَّةُ فَلَنِعْمَ الْأَمِيرُ أَمِيرُهَا وَلَنِعْمَ الْجَيْشُ ذَلِكَ الْجَيْشُ

Mafhumnya; Nabi S.A.W. bersabda; ‘Kostantinopel akan dibuka juga, maka sebaik-baik raja adalah raja yang membukanya, dan sebaik-baik tentera adalah tentera yang membukanya’
Sama-samalah renungkan……

Sedikit penerangan menggunakan gambar;

Ini adalah peta Bandar Kostantinopel. Bandar Kostantinopel juga telah ditukar oleh Sultan Muhammad Al-Fateh kepada Islambol (islam semuanya) yang kini merupakan Istanbul yang telah ditukar oleh Mustafa Kamal Ataturk. Di sekeliling itu adalah pagar-pagar yang telah dibina oleh tentera Byzantine untuk menghalang tentera islam untuk memasukinya, dengan kepintaran Al-Fateh, mereka berjaya menarik kapal-kapal menyeberangi bukit-bukit yang tinggi untuk belayar.
Masjid Istanbul yang kini menjadi tempat pelancongan.

Untuk pengetahuan semua, Kostantinopel dahulunya menjadi banya tumpuan disebabkan oleh tempatnya yang strategik dan unik.


 Rujukan: Kitab Addaulah Al'uthmaniyah yang dikarang oleh Dr. Ali Assollabi, Kaherah dan web islamstory oleh Dr. Raghib As-Sarjani.

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger